Peräkärry – jokaisen rakentajan pakollinen varuste

Posted: 22 syyskuun, 2016 in Rakentaminen, Remontointi

Peräkärry on jokaisen tee-se-itse-miehen välttämätön hankinta. Peräkärry auton perässä tuntee olevansa ihan pro ja hommat hoituvat. Rakentamiset remontoinnit – ihan mitkä vain – onnistuvat. Peräkärryjä löytyy joka lähtöön ja ennen peräkärryn ostamista kannattaa perehtyä erilaisten peräkärryjen ominaisuuksiin. Edullisestikin peräkärryjä näyttää olevan tarjolla, mutta aina se edullisin kärry ei ole se paras vaihtoehto. Maksamalla peräkärrystä pikkuisen enemmän, saa kärrylle paljon enemmän ominaisuuksia ja sen käyttö monipuolistuu. Peräkärryostoksille lähdettäessä on tärkeintä vastata kysymykseen: Mitä kuljetat?

Peräkärryn hinta

Kuomullinen yksinkertainen perusperäkärry maksaa vajaat 2000 euroa ja se sopii monenlaiseen kuljetukseen. Yksinkertaisen ilman kuomua olevan peräkärryn saa jo tuhannella eurolla. Peräkärryn materiaali vaikuttaa kärryn hintaan, yleisimmin peräkärryt on valmistettu sinkkipellistä tai alumiinista. Sinkittyä vaunua ei tarvitse maalata ja se kestää maantiesuolaa ruostumatta. Pienet peräkärryt ovat edullisempia kuin suuret peräkärryt.

Peräkärryn koko

Valmistajat ovat huomioineet peräkärryjen tyypillisimmät käyttötarkoitukset peräkärryjen valmistuksessa ja kärryjen leveydet alkavat 125 sentistä, johon rakennuslevy mahtuu sujuvasti. Laki määrää peräkärryn maksimileveydeksi 230 senttiä. Jos on aikeissa kuljettaa lomalle mukaan tavaroita tai muuten vaan kaatopaikalle risuja ja lehtiä, niin kärryn ei tarvitse olla kovin pitkä. Jos kuitenkin tarvitsee peräkärryn johonkin suurempaan rakennusprojektiin ja lautojenkin täytyy mahtua kyytiin, niin kannattaa valita pitkä peräkärry. Sivusuunnassa peräkärryyn lastaaminen on ehdottomasti kiellettyä.

Jarrullinen vai jarruton peräkärry?

Jarrullisen peräkärryn käyttö on turvallisempi vaihtoehto ja mahdollisessa kolaritilanteessa tai muutenkin suurissa nopeuksissa eron huomaa. Kuitenkin jarruttoman peräkärryn käyttö on helpompaa, koska siinä saa käyttää kesärenkaita ympäri vuoden. Jarrulliseen perävaunuun on vaihdettava talveksi talvirenkaat, jotka ovat samanveroiset vetoauton kanssa.

Peräkärryn ominaisuudet

Peräkärryjen laitojen korkeus valitaan sen mukaan, mitä kärryllä aiotaan kuljettaa. Yleisimmin peräkärryissä on 25-40 senttiä korkeat laidat. Laitoja on myös myynnissä irrallisina, jos tarvitsee kuljetuksiinsa väliaikaisesti korkeampia laitoja. Lisäominaisuus peräkärryissä on peräkärryn kippimahdollisuus. Jos kuljettaa esimerkiksi hiekkaa, niin se on todella tärkeä ominaisuus. Myös esimerkiksi moottorikelkan tai jonkin työkoneen kuljettamisessa kippi on melkeinpä pakollinen asia. Koneiden kuljettamisessa on myös tärkeää, että peräkärryn takalauta taittuu ajosillaksi. Peräkärryissä on eri mittaisia vetoaisoja ja huomattavaa on, että mitä pidempi vetoaisa on, niin sitä helpompaa on kääntää peräkärry peruuttaen.

Peräkärryn huolto

Peräkärry täytyy rekisteröidä ja huoltaa aivan niin kuin autokin. Huolto täytyy tehdä vähintään parin tuhannen ajokilometrin välein. Huollossa tarkastetaan renkaiden ilmanpaineet ja kiinnitys ja rasvataan nokkapyörä, kytkin, lavalukot sekä vinssit.

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s